Fonduri EUROPENE

Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Conditii pentru un antreprenor de succes

Se spune ca barbatii aleg sa isi infiinteze propria afacere pentru a castiga sume impresionante de bani. Femeile incep afaceri pentru a crea companiile pentru care ar vrea sa lucreze. Oricare ar fi motivul, antreprenoriatul aduce satisfactii, atat la nivel psihic, cat si financiar, poate mai mari decat un job obisnuit.

Cu toate acestea, inainte de a prezenta cateva dintre beneficiile infiintarii propriei afaceri, viitorii antreprenori trebuie sa tina cont de cateva aspecte practice, realiste. Fara a lua in considerare contextul economic si social riscul de faliment este mai mare, motiv pentru care o analiza a acestuia este necesara.

Publicatia de business Forbes enumera cateva aspecte de care un viitor antreprenor trebuie sa tina cont inainte de a dezvolta o afacere.

1. Schimbarea stilului de viata

Antreprenoriatul presupune o schimbare a stilului de viata. Adesea, se pleaca la drum cu presupunerea gresita conform careia propria afacere este o metoda rapida de a castiga o suma considerabila si nu se ia in calcul volumul mare de munca pe care succesul il presupune. Motivatia continua, determinarea, renuntarea la anumite obiceiuri care consuma timp – toate acestea sunt aspecte pe care un viitor antreprenor trebuie sa le ia in considerare daca isi doreste ca afacerea sa aiba succes.

2. Exista clienti cu o nevoie acuta, care dispun de bani?

Exista un principiu in marketing care dezvolta ideea crearii unei nevoi in segmentul de piata targetat, daca nevoia nu exista deja, la care produsul companiei raspunde. Propria convingere ca toata lumea va indragi ideea / produsul doar pentru ca antreprenorului i se pare extrem de eficienta se poate dovedi un mare sabotor. Clientii pot aprecia produsul, dar acest lucru nu inseamna neaparat ca au si nevoie de el, la nivel fizic sau emotional. Poate exista situatia in care potentialii clienti au nevoie de produs, dar nu si-l permit din punct de vedere financiar. Pentru a nu se confrunta cu aceste probleme, este de preferabil sa fie consultat un specialist in domeniu si sa se faca un studiu de piata, care sa testeze nevoile segmentului tinta si disponibilitatea de a plati pentru acea nevoie.

3. Oportunitatea de piata exista? Este in crestere?

Si in acest caz oamenii au tendinta sa se increada numai in propria judecata si pasiune, elemente subiective, care afecteaza evaluarea corecta a pietei. Specialistii recomanda consultarea unor surse terte, obiective, care ofera analize de piata. Astfel, antreprenorul poate avea date concrete despre sectorul in care doreste sa activeze, il poate intelege si poate identifica oportunitati, modalitati prin care ideea sa de afacere poate deveni fezabila.

4. Exista o nisa?

Supraoferta de produse asemanatoare pot acoperi nevoile consumatorului, dinainte ca produsul / ideea viitorului antreprenor sa ajunga pe piata. Atingand punctele 2 si 3 antreprenorul poate estima daca produsul sau raspunde nevoilor unor nise sau patrunde pe un spatiu deja aglomerat, al pietei. Pentru a identifica nisa antreprenorul trebuie sa defineasca extrem de atent produsul, concentrandu-se pe particularitati. Specialistii au pareri diverse asupra alegerii unui produs de nisa, intrucat nevoile consumatorilor de nisa sunt mult mai sensibil de satisfacut, deci riscul esecului este mai mare.

5. Costuri si dependente ale produsului

Motoarele hibride sunt mult mai putin nocive pentru atmosfera decat motoarele clasice, insa dureaza extrem de mult instalarea unor ateliere de reparatie exclusiv pentru ele, din cauza legislatiei si altor norme birocratice. Asadar, in cazul in care produsul oferit de antreprenor are nevoi speciale, este dependent de anumite conditii, riscul esecului este mai mare. Este un factor extrem de important de luat in considerare.

6. Abordarea realista a costurilor

Costul este poate cel mai sensibil subiect atunci cand se discuta despre infiintarea unei afaceri. Pentru a evalua realist costurile, antreprenorul are nevoie de un plan de afaceri realist. Adesea se poate intampla ca pasiunea si entuziasmul excesiv sa conduca la dezvoltarea unor idei ce depasesc cu mult posibilitatile de finantare si nu fac obiectul unui plan de afaceri realist. Supra-estimarea primelor vanzari si subestimarea costurilor conduc spre faliment aproape intotdeauna. Se recomanda o parere din exterior, avizata, asupra planului de afaceri, inainte ca acesta sa fie pus in functiune.

7. Proprietatea intelectuala

Faptul ca produsul nu este pe piata nu inseamna ca nu este patentat, in cazul unei inventii. Antreprenorul trebuie sa isi asigure dreptul de proprietate intelectuala asupra produsului. Recomandat este sa fie consultat un avocat.

8. Nevoia de personal

Indiferent de numar angajatilor, pentru o functionare eficienta a afacerii un antreprenor are nevoie de o echipa calificata, performanta si motivata. Chiar daca pasiunea celui dintai poate genera o motivatie intrinseca puternica, rareori o afacere este construita si sustinuta de o singura persoana.

9. Responsabilitate

Poate parea redunant, insa decizia de a porni propria afacere poate porni din nevoia de a schimba locul de munca si nu neaparat din dorinta de a fi antreprenor. Ca fondator al unei companii, un individ trebuie sa debuteze cu certitudinea ca fluxul financiar este in cea mai mare masura responsabilitatea lui. El alege produsul, domeniul, angajatii, ritmul de lucru etc. Sfatul consilierilor in aceasta privinta este ca antreprenorul sa inteleaga clar motivul pentru care porneste propria afacere si ca au aceasta responsabilitate.