Fonduri EUROPENE

Acest site este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Vrei ca CV-ul tau sa fie ales?

  1. Introducere

Curriculum Vitae este o forma scrisa de prezentare a dumneavoastra, prezentand potentialului angajator informatii cu privire la obiectivul dumneavoastra profesional, abilitatile, experienta si educatia pe care o detineti. CV-ul reprezinta primul contact cu angajatorul si prin el trebuie sa-l faceti sa vrea sa va cunoasca, sa va remarcati printr-un branding personal unic, care sa comunice clar si repede de ce sunteti dumneavoastra cea mai potrivita persoana pentru acel post.

Aspectul vizual este foarte important, fiind unul dintre punctele care atrag cel mai mult atentia cititorului, de aceea trebuie acordata o deosebita atentie incadrarii in pagina si lizibilitatii textului. Se recomanda sa se foloseasca Times New Roman sau Arial cu dimensiunea 11 sau 12.

In niciun caz CV-ul nu trebuie sa arate precum o brosura de prezentare, incarcat si colorat. Este important ca CV-ul sa fie personalizat atat pentru fiecare job la care aplicati cat si la profilului fiecarei companii.

Companiile nu mai sunt in cautare disperata de a gasi angajatii potriviti , deoarece cererea pentru locuri de munca depaseste cu mult oferta. Intotdeauna aveti in vedere ca departamentul HR din fiecare companie primeste foarte multe CV-uri zilnic si nu exista timp suficient pentru a le analiza in detaliu pe toate. De aceea primele cuvinte vor fi cele care vor trebui sa capteze atentia cititorului, va vor pune intr-o lumina buna si il vor face pe angajator sa fie interesat de ceea ce puteti face.

CV-ul va trebui sa concentreze in doua pagini toata experienta relevanta pentru jobul la care aplicati, competentele si educatia, punand accentul pe realizarile avute la locul de munca si pe abilitati, corelate cu obiectivul dumneavoastra profesional.

 

Foarte important este ca experienta pe care o mentionati in CV sa poata fi dovedita. Un loc de munca inventat sau despre care se nu se spun lucruri adevarate va descalifica din start in cursa pentru jobul dorit. Mai mult, sunt companii nu vor ezita sa concedieze persoana care a mintit la interviul de angajare chiar daca s-a descoperit acest lucru dupa angajarea persoanei respective.

 

Fiecare fraza ar trebui sa inceapa cu un verb de actiune la diateza pasiva spre exemplu: coordonat, desfasurat, organizat, inventat etc. , acestea fiind primele care sar in ochi, oferind dinamica si forta propozitiei: “Dezvoltat un sistem de organizare…” Este recomandat sa fie utilizate propozitii scurte si descriptive.

Totul incepe prin a va pune dumneavoastra intrebarile potrivite, astfel incat rezultatul sa fie cel pe care il asteptati. Deci ce cuvinte are trebui folosite si ce expresii scoase in evidenta fara a incarca sau a fi ostentative? Propozitiile folosite vor trebui sa fie scurte, concise si usor de citit, fara sa va repetati, si folosind cuvinte cheie. Cea mai buna sursa pentru cuvintele cheie si expresiile de care aveti nevoie pentru CV este chiar descrierea jobului. Intotdeauna experienta si competentele vor trebui comparate cu aceasta.

  1. Model de structura
  • Partea introductiva
    • Titlul: CV Numele tau.
      Optional, in partea dreapta sus se va insera o fotografie tip buletin
      Atentie la expresie, tinuta, calitatea si actualitatea fotografiei.

 

  • Obiectiv profesional
    In cateva propozitii se mentioneaza ce anume cautati pentru cariera dumneavoastra

Un obiectiv profesional trebuie obligatoriu sa atinga 3 elemente:

  • tipul de activitate profesionala sau domeniul de activitate (vanzari, contabilitate, PR, programare, marketing etc.)
  • tipul de companie (mica, multinational, in dezvoltare, dintr-un anumit domeniu etc.)
  • contributia pe care o veti aduce firmei prin activitatea dumneavoastra profesionala (exemplu: cresterea cotei de piata a companiei, optimizarea proceselor financiare etc.)

Important!!

Definiti-va clar notiunea de obiectiv profesional, nu scrieti despre obiectivul familial sau nevoia de respect si apreciere. Expresia „Sa ma realizez profesional” este de asemenea de evitat, se presupune ca odata ce ati trimis CV-ul, acesta este scopul dumneavoastra. Obiectivul este unul singur, nu atrageti ambivalenta deoarece recrutorul va crede ca nu sunteti hotarat de directia pe care vreti s-o urmati, iar o persoana nesigura si indecisa cel mai probabil nu va fi aleasa.         

Multe persoane considera ca este bine sa aiba in CV un obiectiv general pentru a nu fi excluse din procesul de selectie, insa obiectivul nu trebuie sa fie vag, ci clar, concis si personalizat.          

  • Cea mai mare realizare (daca exista)
    Aceasta sectiune va scoate in evidenta cea mai mare realizare profesionala a dumneavoastra. Cheia succesului CV-ului poate sta chiar aici.
  • Aptitudini
    Fiti cat mai realisti si corecti in apreciere cu putinta. Subliniati prin cuvinte cheie ceea ce va poate avanataja pentru postul la care aplicati. Va trebui sa enumerati toate calificarile in ordinea importantei lor. De asemenea, ar trebui sa existe o sectiune separata pentru acreditari. Aici puteti oferi detalii cu privire la certificarile pe care le detineti.
  • Experienta
    Se va scrie in ordine cronologica inversa, incepand cu ultimul loc de munca. Se vor mentiona de asemenea si proiectele in care ati fost implicat, utilizand propozitii scurte si concise si mentionand principalele responsabilitati pe care le-ati avut, in nu mai mult de 2 fraze si punand in lumina contributia dumneavoastra unica la imbunatatirea activitatii firmei.
  • Educatie
    Tot in ordine cronologica inversa se vor mentiona toate formele de invatamant absolvite sau in curs, incepand de la cea mai recenta
  • Optional sectiune de Hobby-uri
    Atunci cand considerati ca sunt relevante, se pot enumera domeniile de interes, hobby-urile, insa numai in cazul in care acestea reprezinta un avantaj pentru dumneavoastra. Uneori, prin prezentarea acestora, anagajatorul poate face o corelatie cu valorile pe care el le cauta. De exemplu, daca practicati un sport de mai mult timp, puteti mentiona despre ce e vorba, de cati ani practicati si la ce nivel.
  • Date de contact à numar de telefon, adresa email, cont de LinkedIn. Cu cat mai multe date, cu atat veti da senzatia de persoana transparenta, deschisa spre comunicare.

 

  • Faceti o ultima verificare, trecand atat prin continutul cat si prin forma pe care o are CV-ul dumneavoastra.

 

  1. Ce sa NU mentionati intr-un CV
  • Lucruri neadevarate, banale, irelevante
  • Limbaj nostim
  • Prea multe culori si tipuri de fonturi
  • Greseli gramaticale
  • Abrevieri
  • Cuvinte si expresii prea generale, plictisitoare, care nu spun nimic concret („persoana usor adaptabila, dinamica, sociabila”) ; Intrebati-va mereu daca vreuna dintre acele caracteristici v-a ajutat propriu-zis la locul de munca si in ce fel, daca aveti un exemplu concret, acesta ar trebui mentionat. Munca in echipa, integrarea, sunt importante, insa nu prioritare. Aveti in vedere cat din rezultatele muncii dumneavoastra depind de colaborarea cu echipa, pentru o evaluarea cat mai realista.
  • Negativism, punctele dumneavoastra slabe. Spre exemplu, desi nu detineti aptitudini de lider, nu trebuie sa specificati acest lucru, ci sa pastrati o atitudine pozitiva.
  • Ce nu v-a placut la ultimul loc de munca. Evaluarea acestuia nu-si are locul in CV, deoarece veti discuta despre asta la potentialul interviu, astfel ca explicatia o puteti transforma intr-un factor favorabil, argumentand de exemplu ca doriti sa activati intr-un business care ofera alte oportunitati, perspective, provocari sau pe o alta piata.
  • Informatii legate de salariile avute
  • Religia, politica, starea civila
  • Detalii referitoare la familia dumneavoastra
  • Detalii despre anii de gimnaziu sau scoala primara
  • Mentiunea: “ Vezi attachment in e-mail ”  nu este o abordare profesionista. Este recomandat este sa scrieti in email de unde ati aflat de job si cateva detalii despre dumneavoastra care pot face diferenta si pot starni interesul angajatorului sa deschida CV-ul.

·                           Daca nu sunteti 100% sigur ca unele dintre hobby-urile dumneavoastra va pot sprijini candidatura, evitati menționarea lor.

  • Cele mai multe firme de recrutare nu vor arunca o a doua privire peste un CV cu greseli de ortografie, pagini aglomerate si informatii irelevante.
  • CV-ul ar trebui sa reflecte mai mult realizarile, fiind suficient de concis pentru a obtine o imagine clara a abilitatilor dumneavoastra intr-un timp foarte scurt.

  

  1. Util

 Ce ar trebui sa scriu in CV daca am schimbat foarte multe locuri de munca intr-o perioada scurta?” este o intrebare frecvent intalnita. In cazul acesta, accentul se va pune pe perioadele care se potrivesc cel mai bine cu jobul la care aplicati acum si acolo unde ati avut cele mai multe realizari. De exemplu, puteti adauga o ultima sectiune denumita Observatii in care veti mentiona ca aveti experienta de 10 ani in domeniul vanzarilor, astfel angajatorul isi va da seama chiar daca nu ati mentionat fiecare loc de munca in parte.

O alta varianta este sa alcatuiti 2 CV-uri: unul mai stufos de 5-7 pagini si unul mai condensat de 2-3 pagini, utilizandu-l pe fiecare in parte in functie de postul la care aplicati. Puteti trimite chiar si ambele variante, insa specificati care este varianta lunga si care cea scurta: CVx varianta lunga, CVy varianta scurta.

De asemenea, in functie de vastitatea experientei dumneavoastra profesionale, aveti posibilitatea sa alegeti intre 2 tipuri de CV-uri: cel cronologic, care se utilizeaza in situatia in care aveti mai putina experienta sau experienta a fost stabila, fara pauze lungi. In prima situatie, este bine sa redactati intai educatia, apoi partea de cariera. Al doilea tip de CV este cel functional, recomandat persoanelor al caror traseu profesional a fost instabil, intervenind pauze lungi intre joburi, sau persoanelor care au lucrat in domenii irelevante pentru postul pe care doresc sa-l ocupe acum. La sectiunea Experienta, joburile pot fi grupate pe domenii, precizand postul ocupat. Acest tipar ajuta in situatia in care doriti sa aplicati pentru pozitii similare, avand deja o lista cu locuri de munca din aceeasi categorie.

Spre exemplu:

  • Experienta in marketing:

Titlul jobului. Compania. Perioada (2004 – 2006). Responsabilitati
Titlul jobului. Compania. Perioada (2001 – 2002). Responsabilitati

 

  • Experienta in contabilitate:

Titlul jobului. Compania. Perioada (2003 – 2004). Responsabilitati
Titlul jobului. Compania. Perioada (2002 – 2003). Responsabilitati

 

Daca lucrati de mai mult de 20 de ani, cel mai indicat ar fi sa nu prezentati detaliat toate joburile, mai ales daca nu au o relevanta aparte, ci doar cele care pot aduce o contributie imaginii dumneavoastra profesionale, caci lungimea CV-ului s-ar putea sa impiedice unii angajatori sa-l citeasca. Cei mai multi experti sunt de acord ca ultimii 15 ani de cariera sunt suficienti.


Creati-va o versiune pentru mesajele email

Este foarte probabil ca veti trimite CV-ul prin e-mail la mai multe companii. In afara de a avea un document Word/PDF atasat, ar trebui sa aveti si o versiune text a CV-ului, care sa nu arate insa scoasa din context in corpul e-mailului, ci sa reprezinte un rezumat al CV-ului. Anumite conturi ar putea fi blocate de filtrele de spam, iar multi oameni prefera sa vada o versiune mai scurta a CV-ului chiar in e-mail.

Incercati sa identificati problemele cu care se confrunta angajatorul in momentul respectiv

Un bun punct de plecare pentru a adapta CV-ul pentru un anumit angajator este de a identifica ce probleme sau dificultati ar putea avea la momentul actual. Incearcati sa intelegeti piata companiei pentru care aplicati, urmand sa mentionati in sectiunea abilitati, cum puteti dumneavoastra contribui la eficientizarea activitatii firmei si depasirea momentelor critice.

 

Angajatorii in general sunt in cautare de urmatoarele:

 

  • Aptitudini si competente flexibile
  • Capacitati tactice si de planificare
  • Inventivitate și gandire analitica
  • Bune abilitati de comunicare verbala si scrisa
  • Capacitatea de a gestiona și delega sarcini
  • Fiabilitate si incredere
  • Originalitate si determinare pentru a reusi
  • Calitati de lider

        5. De retinut!

 Daca vreti sa va sporiti sansele de reusita in ocuparea postului mult visa realizati un inventar al aptitudinilor si competentelor dumeavoatra. Nu uitati sa va detaliati reusitele dumneavoastra profesionale si sa va folositi exclusiv de punctele forte. Evitati folosirea pronumelui personal ‘eu’, CV-ul este despre dumneavoastra deci este redundant sa mai accentuati acest aspect.

Incercati sa corelati potentialul dumneavoastra profesional cu rezultatele reale pe care le puteti aduce companiei, iesind astfel in evidenta fata de restul candidaturilor.

Nici un angajator va avea timp sau rabdare pentru a citi paragrafe lungi de text. Asigurati-va ca folostiti bullet points ( sau ` – ` ) și fraze scurte pentru a descrie experientele profesionale si educationale, cat si obiectivele profesionale .

Nu folositi un CV universal pentru toate companiile la care aplicati. Personalizati-l in functie de profilul companiei si descrierea postului.

Exemple de: Model CV Student, Model CV Muncitor Calificat, Model CV Middle Management

Imaginea pe care v-o creati prin CV, trebuie sa se potriveasca cu nivelul de salarizare si responsabilitate pe care il vizati. Construiti atent sectiunile CV-ului, astfel incat sa redati o ordine clara si logica in experienta profesionala. In cadrul CV-ului nu copiati descrierea companiei, fisa sau sarcinile postului, acestea sunt informatii orientative.

De asemenea, daca experienta de lucru este mult prea mare, incercati sa compactati reliefand doar cele mai relevante posturi pe care le-ati ocupat si aptitudinile deprinse.

Nu in ultimul rand, atasati CV-ului dumneavoastra o scrisoare de intentie. CV-urile insotite de scrisori de intentie sunt primordiale in alegerile facute de angajator datorita interesului accentuat pe care il comunica.

Revizuiti foarte bine CV-ul inainte sa-l trimiteti, pentru ca, desi vi se pare o pierdere de vreme si o banalitate, o mica scapare va poate descalifica din start, iar atunci cand vine vorba de obtinerea unui job, impresia pozitiva trebuie sa fie telul dumneavoastra primar.

Curaj! Nu fiti timizi! Trebuie sa va asumati riscul de a lua telefonul, a suna compania si a avea determinarea si tenacitatea sa stabiliti un interviu cu angajatorul sau sa infruntati chiar si un raspuns negativ din partea acestuia. Nimanui nu ii place sa fie respins, insa cu cat mai repede va confruntati cu aceasta realitate, cu atat mai mult va veti dezvolta o atitudine puternica in aspecte legate de negociere, persuasiune sau perseverenta.